La seguretat en els túnels es basa en dos factors essencials:

  • les mesures de seguretat relacionades amb al propi disseny i manteniment: traçat, estat del ferm, senyalització, il·luminació, aparells de ventilació, sensors, detectors de trànsit, punts SOS, etc.
  • els plans d’emergència que depenen de les característiques dels túnels, però en general, permeten fer front a situacions anòmales com accidents; incendis / fums, gasos CO i NO; el manteniment de l’energia elèctrica amb sistemes autònoms per pal·liar eventuals talls de llum; Instal·lacions adaptades per a facilitar l’evacuació mitjançant sortides i galeries paral·leles; etc.

Efectivament, en els túnels actualment podem trobar cada 200m llocs d’emergència, generalment en cabines disposades al costat de la paret en buits per no obstaculitzar la circulació, que estan equipats amb telèfons, polsadors SOS i extintors.

En aquests túnels, a més dels extintors i sistemes de comunicació repartits homogèniament, sol haver detectors de fums i foc que activen els extractors per portar el fum cap a la part superior del túnel (lluny de les persones) i cap a les boques del mateix o a les xemeneies disposades per a això; també s’activen els hidrants per al foc.

Els grans túnels tenen un centre de control permanent on es monitoritza qualsevol activitat de manteniment i es regula el trànsit gràcies als sistemes informàtics i circuits de TV. Des d’allà eventualment s’activen els plans d’emergència.

Juntament amb aquestes mesures pal·liatives, tenim les sortides d’emergència situades al llarg del túnel (generalment cada 300 o 400m) que condueixen a galeries aïllades de fums permetent una evacuació a l’exterior; no cal dubtar en utilitzar-les en casos d’emergència. Aquests túnels de servei també són usats pels serveis d’emergència per arribar al punt del sinistre.

En qualsevol cas, davant d’una situació d’emergència és fonamental l’actitud dels usuaris, evitant -en la mesura del possible- perdre la calma i el pànic, pel que es recomana seguir les instruccions dels senyals i indicacions del personal de control i actuar amb lògica. Si a causa d’una avaria o incendi, no és possible conduir el vehicle a l’exterior i s’ha d’abandonar, cal deixar-lo obert, amb el motor aturat i amb les claus posades.

Hi ha molts llocs web on trobar instruccions precises de com actuar en les emergències. Hem seleccionat dos per acompanyar aquest post:

Web Túnels Cadí Barcelona
Comunitat de Madrid

 

Senyalització i elements de seguretat al túnel de Vielha (foto ccma.cat)

Señalización y elementos de seguridad en el túnel de Vielha foto ccma.cat

Joan Albert Arqués

volver