Els treballs de condicionament d’una carretera es realitzen perquè siguin vies més segures, integrades amb l’entorn i que suportin millor el trànsit.

Condicionament de la LV-7021 de Artesa de Lleida al Cogul per Diputació de Lleida. / Acondicionamiento de la LV-7021 de Artesa de Lleida al Cogul para Diputación de Lleida.

Condicionament de la LV-7021 de Artesa de Lleida – El Cogul per Diputació de Lleida. / Acondicionamiento de la LV-7021 de Artesa de Lleida – El Cogul para Diputación de Lleida.

El condicionament de la LV-7021 d’Artesa de Lleida – El Cogul ha consistit en modificar el traçat per eliminar corbes i fer una rasant més lleugera, a més, ha anat lligat a un seguit de mesures correctores d’impacte ambiental que s’han plantejat com a millores.

L’obra, finançada per la Diputació de Lleida amb 1.660.525,32 € (iva inclòs), ha consistit en: la restauració/construcció de dos ponts, un sobre el Canal d’Urgell i un altre sobre el Canal auxiliar d’Urgell en la població d’Artesa de Lleida, i l’asfaltat i acabats de tot el tram des d’Artesa fins El Cogul remodelant el traçat i la pendent en alguns punts .

La carretera passa al costat d’un espai protegit, el Mas de Melons, un dels espais amb major biodiversitat de les comarques de Ponent. Llavors, a l’hora de definir el projecte s’ha tingut molta consideració amb la singularitat del territori i a la vegada el manteniment de l’objectiu final, donar servei a poblacions que d’altra manera quedarien incomunicades amb una via segura i accessible.

Per tant, parlem de les mesures correctores d’impacte ambiental que s’han pres:

Disseny i construcció d’un desarenador: per recollir i laminar l’aigua de pluja. Quan plou, l’aigua arrossega materials que s’acumularien a la llera i a la bassa si no s’instal·la aquests element. Per evitar-ho i millorar la qualitat de les aigües s’ha construït un desarenador que redueixi la velocitat de l’aigua  i intercepta les partícules arrossegades.

Disseny i construcció d’un mur d’escullera a la bassa del pla: per poder elevar la rasant de la carretera i evitar afeccions a la bassa del Pla  s’ha construït un mur que a més de suportar la càrrega de la carretera incorpora zones vegetades  perquè sigui un element actiu quant a la conservació i  diversitat biològica de la bassa i el seu entorn immediat.

Disseny i construcció de passos de fauna:  la carretera travessa corredors de fauna, per evitar que els fragmenti  s’han realitzat estructures  de pas que serveixen alhora per a drenatge.

Cunetes vegetades: seguint amb el mateix motiu de minimitzar les barreres pel pas de la fauna a la bassa del Pla, les mesures correctores contemplen crear cunetes de terra vegetades al tram de carretera al voltant de la bassa i al immediatament posterior.

Retirada de capa de ferm dels trams de carretera en desús, adequació morfològica i anivellament: hi ha trams de l’antiga carretera que han quedat amb desús i s’han restaurat retirant el ferm i revegetant-los.

Sembres i plantacions: finalment s’han revegetat les superfícies  excavades i reblides per les obres. Com a mesura compensatòria s’han restaurat zones pròximes que estaven degradades , tot i que l’obra no les ha alterat,. S’han utilitzat plantes autòctones per reproduir la vegetació de la zona.

D’aquesta manera, es completen les mesures anteriors donant continuïtat als paisatges, integrant la via amb l’entorn, millorant l’estat ecològic de la bassa del Pla, conformant corredors faunístics i evitant zones ermes i fenòmens erosius.