L’experiència és un grau, se sol dir. En el nostre cas, l’experiència és un bon punt de partida per continuar investigant i desenvolupant nous productes o processos de treball que millorin l’eficiència, reaprofitin materials i redueixin l’impacte mediambiental de les nostres activitats.

En aquest sentit, el nostre departament de R+D+i té diversos projectes en marxa.

Què podem fer per millorar els regs d’adherència? Aquesta pregunta es van fer els nostres tècnics quan van observar que els regs d’adherència quan estaven asfaltant una carretera no es mantenien intactes després del pas dels camions.

Vista en detalle de la capa de lechada de cal-superbit-arno

 

extracción de testigos en tramo de prueba-superbit-arnoÉs a dir, després d’aplicar la capa que serveix com a cola per unir les sorres i graves que formen la superfície d’una carretera, en passar els camions d’estès de la grava per sobre o algun operari, part d’aquest material es quedava enganxat a les rodes o les botes. D’una banda, s’estava perdent material lligant i per una altra, s’estava embrutant la resta de superfícies de l’obra. Per això, després d’analitzar algunes opcions van valorar l’aplicació d’una solució de calç sobre el reg d’adherència. Aquesta capa de calç no interfereix en l’adherència, però sí evita que els camions es la portin enganxada a les rodes. Eureka! El desenvolupament d’aquest projecte es realitza sota el nom de SUPERBIT. A més, han comprovat que després de l’ús d’aquesta solució de calç, millora la unió entre capes i per tant, la durabilitat dels ferms.

Un altre tema que preocupa al departament d’obres viàries, és el de l’aprofitament de materials d’obra. En els últims anys, la reducció de costos i iniciatives mediambientals han fomentat la recerca en aquest camp. Encara que això no és realment nou en la construcció, sí que és novetat que sorgeixin projectes d’investigació amb l’objectiu de millorar la pràctica fent que sigui realment beneficiós per al medi ambient i es redueixin costos.

20170602- Fresaat en tractaments superficials-Arno (5)

Els projectes de Arnó involucrats en aquest tema són REUTRANS i un projecte d’estabilització de sòls utilitzant residus industrials.

En el departament d’obres viàries també es van preguntar, és possible reduir la quantitat de material i fer capes de rodament ultrafines i resistents? I des del departament de R+D+i sembla ser que la resposta és sí. Projectes com MICROPAR i ASFALTMIN ho estan confirmant.

És el motor de l’experiència el que va fent que sorgeixin les preguntes. Segur que algú per aquí ja s’està fent la següent pregunta i en poc temps podem parlar d’un nou cas d’innovació i desenvolupament.